Thursday 13 July 2017

'Mee Rebus' Terengganu

Assalamualaikum selamat hari raya semua

Seperti biasa saya nak share resepi dan resepi kali ni adalah mee rebus ataupun mee sup simple. Baru-baru ni dalam FB ada yang share resepi Mee Rebus Lajen Terengganu ramai pula yang berbalas diruang komen tentang ayat mee rebus tu sebab setahunya kalau kata mee rebus tentu terbayang kuah warna merahkan. Rupanya orang Ganu sebut mee sup tu mee rebus.
Al kisahnya....
Rasanya resepi masak mee rebus ni memang biasa kot cuma ikut kita nak tambah bahan-bahan! Macam saya boh isi ayam, fish ball, telur & sayur sawi pun dah sedap dah tu. Kakak saya pula kata ni resepi mee sup orang malas hihihi

Jom tengok resepi saya untuk 2 orang ni

4-5 biji bawang merah 
2 ulas bawang putih
1/2 sudu biji lada hitam

2 cawan isi ayam
2 cawan fish ball
3-4 biji cili api
sepaket mee kuning
1/2 bungkus kiub ikan bilis
2 biji telur ayam
segenggam sayur sawi
1-2 mangkuk air

Ok..jom kita masak

1. Kupas bawang merah dan bawang putih racik-racik kemudian tumbuk bersama dengan lada hitam. 

2. Selepas tu panaskan minyak tumis hingga wangi dan masukkan isi ayam dan carrot. Masak hingga ayam berubah warna dan masukkan air.
 suami saya tolong tumbukkan tapi yang masak2 tu saya
Akhirnya cili tu saya masukkan 3 biji je sebab suami marah!
3. Fish ball saya beli tu besar-besar jadi saya belah 4. Ikutkan saya suka sayur sawi je tapi suami suruh masukkan carrot dan korang boleh lah tambahkan bahan-bahan kesukaan..takpe silakan. 

4. Bila kuah sup tadi mendidih masukkan mereka-mereka ni. Saya tahu lada hitam tu dah pedas tapi saya tetap masukkan cili api sebab saya malas nak buat sambal kicap.
Mee kuning tu saya celur separuh je.
5. Jangan lupa boh sikit serbuk ikan bilis, garam dan gula ye. 

6. Selalunya telur tu bila nak makan nanti baru saya panaskan semula supnya dan masak sebab suami nak telur tu 1/2 masak [banyak pulak ayat Masak]
  Alhamdulillah...siap dah

Simplekan...saya dan suami biasa makan mee sup ala-ala ni dekat tepi pantai Teluk Kemang. Memang sedap bayangkan lepas mandi manda badan pun sejuk dan hirup pula sup panas!

Selamat mencuba ....Love you!

No comments:

Post a Comment

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...