Monday 7 December 2020

Ayam Goreng Sos Tiram Tersedap

 

Rupa buruk tapi sedap

Assalamualaikum semua

Agak lama juga kan saya tak update blog sebab Laptop saya problem. Nak pergi repair tiada masa, kadang2 terlupa itu yang beralih pada HP. Bila rajin upload Apps, saya jadi malas pula.

Jadi pada sesiapa yang pernah follow saya....sori

Kali ni saya nak share resepi simple aje. Resepi ayam goreng sos tiram sebab dah jadi favorite family sekarang ni. Bahan2 pun senang, budak2 sekolah rendah pun boleh buat kecuali time menggoreng tu biarlah orang dewasa ye.

Ayam tu tak kisah lah, nak bahagian mana janji dipotong kecil. Macam saya suka drumstick... 

Bahan2 Perapan

4-5 ketul bahagian ayam
2-3 sudu makan Sos Tiram Maggie atau apa2 brand
1 sudu makan Kicap lemak manis (saya suka kicap Jalen)
3-4 ulas Bawang Putih (tumbuk2 manja)
1/2 Lada hitam / Black Paper (Ditumbuk kasar)
Sedikit Kiub Ayam dan garam
* Tengok bahan2 dia simple je kan
Bersihkan ayam dan kelar2 sedikit, setelah itu tos kan airnya
Ambil sebarang mangkuk kemudian campurkan kesemua bahan tadi dan digaul bersama ayam sehingga rata. Perapkan sehingga 1 jam atau lebih.

Goreng ayam tadi dengan api sederhana sehingga masak. Agak2 ye sebab takut hitam pula. 

Jadi itu saje lah resepi setelah hampir 2 tahun tak update, yang saya share kali ni. Bukannya resepi masakan korea tapi rasanya boleh juga kalau dimakan bersama Bibimbap...

Selamat mencuba, Love you

No comments:

Post a Comment

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...