Sunday 2 November 2014

Cuti-cuti ke Pulau Bali

Assalamualaikum semua..

Dah lama saya nak bercuti selepas Umrah 2010. Ingat nak jalan2 ke Turki sebab teringin tengok keindahan Masjid Biru atau ke Tokyo sebab nak tengok musim bunga Sakura. Entah tetiba bagai disorok bantal sahabat lama saya ajak bercuti, kata dia ..

"Kita pergi Bali nak? Mickey cuma bayar  RM900 je. Alah...kita pergi yang Free & Easy cukup ah. Kalau nak nanti John sattelkan!"

Sebenarnya memang dah lama tak jumpa dia. yang boleh buat terjumpa tu pun melalui FB. Tapi apapun saya kena tanya suami dulu dan alhamdulillah kamel benarkan. Mula2 bayar RM500 dan seminggu sebelum nak pergi tu sattelkan baki. Saya tukar duit Malaysia cuma RM600 sebab nak bercuti je bukan nak bershopping sangat.

04 Januari 2014
Seawal 5.45am john datang ambil saya distesen Shell BTS, kena gerak awal sebab flight lebih kurang 9.45am. Ni first time saya naik AirAsia so saya perhatikan kesemuanya berbahasa Indonesia dari kru hingga la pada majalah2 mereka. Bagi nak hilangkan boring saya baca majalah tu dengan loghat mereka, seronok juga. Bayangkan kami duduk menegak diseat berdekatan dengan pintu exit hampir 2 jam 1/2, memang tak boleh nak adjust langsung. Rupanya kawan saya tersalah pilih seat :D
Jam 12.25pm alamak cuaca macam tak best aje macam nak hujan je. Imigresen Bali pulak buat hal terpaksa la pula beratur panjang kata John 'dulu tak macam ni' jenuh juga la kami melayan Peraturan Baru airport bali. Lebih kurang jam 1.20pm kami dijemput oleh pemandu yang saya panggil Bapak je dan jarak antara hotel dengan airport cuma 5 minit. Memang sah2 dalam perjalanan tu hujan pun turun tapi tak la lebat sangat.
Semua ok cuma toilet je tak berapa nak best sebab dibina sama paras dengan plan lantai bilik. Jadi macam saya yang memang terbiasa bersih ni, hampir2 banjir bilik kami dibuatnya :D

Jam 2.30pm kami semua dibawa makan di restoran halal iaitu gerai Pak Man Ayam Betutu. Restoran ni terletak berdekatan dengan hotel yang kami inap. Restoran ni berada betul2 ditepi jalan yang sesak dan nasib baik kebanyakkan pemandu disana semuanya sporting2 belaka.
Iyalah ini adalah restoran pertama kami sesampai di bali jadi masing2 ada perasaan takutkan makanan halal tak halal disini, maka saya pilih je nasi goreng udang bersama air teh O panas kesemuanya lebih kurang Rp31 ataupun Rm11.00.
Selesai isi perut kami pun mulakan lawatan dan tempat pertama yang kami tuju adalah Garuda Wisnu Kencana atau GWK Culture Park. Nak masuk kat sini kita dikenakan bayaran sebanyak Rp80,000 dan kebetulan kami sampai penjaga pintu masuk tu pesan jam 6.30pm nanti akan ada persembahan RamaSita dan tarian Kecak. Jadi masa yang lebih tu kami perabihkan dengan bergambar la jawabnya iye ..
Nampak tak gambar saya yang sedang duduk tu. Boleh la pula kawan2 saya kata kaki saya panjang macam ular (jahat)

Ni la sahabat saya John!.. pompuan tau dah kawen pun :)

Sampai pun dah petang so tak la panas dan permandangan disini cantik dan bersih. Saya juga sempat bergambar dipintu masuk dewan pentas tarian ramasita dan kecak.
Kalau kat Malaysia statue yang paling besar yang pernah saya tengok pun Tugu Pahlawan kat Tasik Perdana, patung helang di Dataran Lang, langkawi tapi di bali statue berbentuk dewa2 mereka ni sangat besar dan kata bapak GWK ni belum siap sepenuhnya maknanya akan ade lagi kot dewa2 besar yang akan dibina.

Persembahan ala2 Makyong iaitu Kecak dari peserta kebudayaan GWK

Walaupun show ni menarik tapi kami tak tunggu sampai habis sebab kawan2 lain ajak keluar awal, tak elok maghrib2 ni tengok tarian hindu. Betul tu tapi yang mereka main waktu2 senja ni buat apa, sayang tak tau kesudahannya .. Keluar dari panggung tu kami singgah kedai cenderamata dan saya beli Desta iaitu topi lilit masyarakat lelaki dipulau bali, saje buat kenangan tak mahal cuma Rp30,000 dalam RM12.00.
Kalau ikut perancangan sepatutnya kami pergi ke Pendawa Beach tapi disebabkan hujan dan perjalanan agak jauh jadi kami putuskan untuk pulang terus ke hotel. Ada pula diantara kami yang sibuk cari selipar...iye la yang gigih pakai high heel tu kenapa? dan ada juga yang teringin nak manja2 di Spa. Spa di bali bersepah2, depan hotel kami ni saje ada lebih kurang 4 hingga 5 spa .. pilih je yang mana berkenan. Saya tak ikut sebab tak biasa orang picit2, takut geli. Balik ke bilik saya terus mandi dan pengsan! :D

05 Januari 2014

Sarapan dulu sebab jam 9am dah nak gerak. Pit stop pertama kami hari ni adalah Sariamarta kedai pembuat batik lukis tangan, dah namanya pun handmade sure la hasil2 batik di Toko ni mahal sikitkan .. kata bapak "Tengok dulu kalau ibu2 mahu beli ada tempat lain yang jauh lebih murah"
.. "baik pak!" :D
Kata bapak lepas tengok orang buat batik ni dia nak bawa kami pergi kedai buat aksesori macam cincin & rantai perak pula. Jarak kedai tu tak la jauh mana tapi kiri kanan jalan saya perhatikan rumah2 penduduk beragama hindu kat pulau ni rata2 penuh dengan patung2 yang bermacam rupa dan saiz. Cerita bapak yang sememangnya beragama hindu ni, 85% masyarakat di bali ni adalah hindu dan selebihnya Islam, kristian, buddha dll.
Jam 1 tengahari kami singgah makan di Restoran Sari yang viewnye berdepan dengan Gunung Berapi Batur. Tak pula saya tanya Gunung ni masih aktif atau tidak. Tapi sebelum tu kami kena beli dulu tiket untuk masuk keperkampungan ni dan harga Rp8,000, dalam RM3.00 seorang. Restoran halal ni menyediakan masakan ala buffet dan dikira Rp100,000 satu kepala... bila tengok angka rupiah tu macam tak masuk akalkan tapi sebenarnya lebih kurang RM27 je.
Untuk peringatan korang, bila sampai disini nanti sure korang akan dikepung oleh salegirl2 yang jual selendang pashmina macam dalam gambar ni. Kalau berminat elok beli waktu tu juga sebab kalau kita dah janji nanti bila time nak balik nanti mereka2 ni akan tuntut, sampai ada yang berani ikut masuk kedalam kereta atau van...takut!!!

Seterusnya kami bergerak ke ladang kopi Satria Argowisata. Disini mereka bagi kita cuba air kopi yang sudah siap dibancuh dengan macam2 perisa dan akhirnya saya terbeli jugak 2 jenis perisa kopi, Vanilla dan Coconut. Suasana disini macam dusun kampung, sangat cantik dan nyaman.

Sepanjang perjalanan ke pondok2 yang disediakan kami dapat lihat bermacam jenis tumbuhan yang diatur cantik. Cerita pasal kopi ni ada satu kopi yang saya tak berani nak cuba, kopi luwak!. Awal2 lagi kamel dah pesan jangan cuba nak minum kopi luwak tu tapi tak tahu la pula kopi yang test minum tu kopi apa!
Disebabkan hari pun dah nak petang kami teruskan perjalanan ke Teggalalang di Ubud Utara. Disini memang terkenal dengan permandangan sawah padi bertingkat. Memang unik sangat. Disini kiri & kanan jalan banyak kedai2 cenderamata jadi waktu ni korang boleh la tawar2 harga. Saya sempat beli plate cantik yang tertulis I Love Bali dengan harga Rp50,000 dalam RM14 dan barang2 magnet dengan harga yang sangat murah.
bersih sungguh bali ni sebab sepanjang cuti-cuti bali ni saya tak nampak pun sampah. patut la ramai yang datang bercuti kat bali ni.

Dalam perjalanan ke Hard Rock Bali perut kami dah mula keroncong jadi singgah sekejab dipasar malam beli jagung bakar. Akhirnya jam 8 malam kami sampai dipekan Kuta, disini banyak kedai2 yang menjual barang2 berjenama salah satunya t-shit Hard Rock Bali. Boleh tahan la harga t-shit tu lebih kurang RM90.00, tengok kualiti juga la kan. Saya cuma belikan t-shirt Polo untuk kamel sebab dia tak kisah jenama dan harga t-shirt tu dalam Rp189,000 lebih kurang RM53.00. Kaki dan badan pun dah mulai letih hampir jam 10pm kami pulang ke hotel dan pengsan!

06 Januari 2014

Lepas sarapan jam 9.00am kami jalan2 di Pantai Kuta. Saya tidak la jalan mana pun sebab panas sangat macam dah tengahari gitu. Lagipun dalam kepala ni dah terkinja-kinja nak ke destinasi seterusnya, Tanah Lot. Disini waktu mereka sangat berbeza jam 6.30am dah terang macam pukul 8.00 pagi dan jam 6.30 petang dah gelap macam 8.00 malam.
Pantai Kuta yang cantik & bersih
Perjalanan nak ke Tanah Lot tu agak jauh, lebih kurang jam 2 perjalanan. Akhirnya jam 11.45am kami sampai, tapi sebelum tu sewaktu saya masih kat Malaysia saya dengar kawan2 cakap cuaca kat bali sejuk2 berangin dan tanpa pikir panjang saya pakai la baju yang kainnya sedikit tebal konon. Sesampai je kat tanah lot tu punye le mendidih kepala dan badan dah mula berlengas!. Nasib baik dikiri kanan jalan ada kedia2 yang menjual pakaian, sempat jugak la saya beli dan siap tukar kat kedai tu juga.

Saya ni tak le cantik mane tapi teringin nak posing .. jangan marah ok :D

Disini ada mamat2 yang akan sibuk follow kita tau. Kerje mereka ni snap gambar cuci & jual, kalau nak merasa hasil kerja mereka sekeping dalam Rp20,000. Dah penat berposing saya dan john singgah minum air kelapa digerai yang banyak disana, agak2 15 minit relax dan minum kami pun gerak jalan2 dikedai2 yang menjual souvenir dan t-shirt. Saya sempat beli sepasang t-shirt yang bersulam BALI harga t-shirt tu murah sangat dalam Rp80k, satu untuk saya dan satu untuk kamel. Destinasi seterusnya ke kuil Bedugul dengar cerita tempat ni cantik.
Yang purple tu saya dan yang merah tu kamel

Jam 3.00pm kami singgah makan digerai halal ditepi jalan (maaf ye saya tak ingat nama gerai tu tapi apa yang saya nampak tempat tu bersih, cantik & masakkan dia sangat sedap). Saya dan john order nasi putih, sup sayur dan ikan telapia bakar bersambal.
Sambal bali sebelah timun & tomato tu simple aje buatnye. Bapak bilang cili2 dan bawang tu diracik halus kemudian dicampurkan dengan sedikit minyak sayur..udah siap!

Lebih kurang jam 3.50pm kami sampai ke Bedugul Tample. Betul tempat ni nyaman dan cantik sungguh viewnya macam gambar postcard.
Kalau korang nak melawat Villa Bedugul yang terletak jauh dihujung tasik korang kena naik boat. seorang dalam Rp60,000 atau RM17.00. Sampai disana driver boat tu akan tanya samada korang nak naik bergambar atau pusing2 atas boat aje. Rugi kalau tak bergambar sebab tempat tu cantik sangat. Driver2 tu sebenarnya merangkap photographer jadi korang boleh pilih gambar dia atau kamera korang sendiri. Seperti kat Tanah Lot tadi sekeping gambar dicaj Rp20,000 murah aje tu lebih kurang RM5.00 je.
 Tersangat la hijaunya & tersangat la cantiknya taman ni.

Akhirnya untuk dinner kami dibawa ke Jimbaran Bay bayangkan 2jam pergi + 2jam balik mau muntah dia buatnya. Melihatkan permandangan jimbaran bay waktu malam sangat cantik. Disetiap meja dihiasi dengan lampu2 comel. Sesampai direstoran yang disyorkan bapak kami mula memilih jenis hidupan laut yang menjadi hidangan kami sebentar nanti. Seperti orang kaya, saya dan john tanpa fikir duit rupiah tinggal berapa terus aje kami pilih 2 ekor ketam sebesar tapak tangan dan sekor anak dara lobster. Bila ditanya harga, jawab mereka dengan senyum lebar "iya...ibu2 duduk dahulu bayarnya kemudian nanti".
Mak ai .. aku mintak yang sedang2 saja tapi kamu pilih yang besar2 saja, kenapa mas?
Ketam sambal dan lobster kukus bawang putih ni memang sedap. Entah tiba2 datang dari mana timbul pula rasa takut bila masa nak bayar nanti, punya la kami berdua makan sampai berkilat dan licin kulit ketam tu. Akhirnya terjawab juga la perasaan takut yang menghantui kami tadi, harga ketam dan lobster ni memang mahal JUTA2 .."kaw ade". Itu belum kami order nasi dan makanan merapu lain lagi .. kiranya satu kepala lebih kurang RM1++ seorang. Macam makan buffet kat hotel2 mewah lagaknya.

07 Januari 2014

Hari ni kami dah bersiap packing untuk balik malam ni jadi beg2 kami nanti akan dikumpulkan dibilik auntie cina yang join kami sebab mereka semua balik keeesokannya. Lepas sarapan kami keluar untuk aktiviti terakhir dan hari ni kita shopping, jadi pada yang masih jutawan lagi tu syok la shopping tapi macam saya ni milih2 sikit la ye. Bukan tak cukup duit tapi berjaga2 kot2 ada kawan2 yang nak pinjam almaklum la takut ada yang tak sedar diri tershopping lebihkan. Hari ni bapak bawa kami ke kedai ala2 Mydin, Krisna.
Sementara menunggu geng 4 beradik bershopping saya pun ambil kesempatan bergambar di satu tempat dimana pernah terjadi letupan bom yang mengakibatkan kematian pelancong asing, tak ingat pula tahunnya. Jam 12 tengahari kami gerak ke Pantai Nusa Dua, kalau nak kesini kita terpaksa naik jambatan cantik yang baru siap dibina.
Pantai Nusa Dua ni macam pantai eksklusif. Rata2 yang saya nampak ramai pelancong mat saleh yang berjemur (ada yang berbikini dan ada jugak yang tidur bergelimpangan macam sotong kering). Kalau cuaca cantik dan ombak agak kuat sikit mereka ni akan berSurfing. Saya perhatikan di bali ni banyak kedai yang hidangkan masakan itik yang dipanggil Bebek dan juga babi. Ade yang dipanggil restoran bebek ditepi sawah la .. bebek ditepi jalan la .. semuanye bebek dan babi golek.
Lebih kurang sejam kami disana bapak pun bergerak menuju ke Pujamandala tempat sembahyang pelbagai agama. Kata bapak dipulau ini mereka mementingkan persahabatan & persaudaraan sebab tu kuil, gereja, tokong buddha dan masjid didirikan bersebelahan antara satu sama lain. Dan setakat ni tak ade peristiwa yang dasyat berlaku.
Sebelum pulang ke hotel kami singgah makan di restoran halal Pawan Pasundan masakan khas sunda bali. Kali ni saya pilih menu nasi goreng hijau yang berharga Rp35,000... sedap nasi goreng ni ada satay ayam dua cucuk, telur mata, ikan masin & sambal bali dan selain dari tu saya jugak order air teh O panas tapi kali ni mereka beri saya teh yang berbau bunga melur yang tersangat la harumnya .. ambil masa juga nak sesuaikan dengan tekak ni. kat bali kalau minta air teh O mereka akan tanye "yang manis atau tawar" sebab harga dikira lain.
cantikkan hidangan ni.
Restoran ni menyediakan tempat solat dan telekung yang bersih untuk kita
yang beragama islam.

Jam 4.45pm kami pulang semula ke hotel..mandi, tukar baju dan relax untuk pulang. Kesian pula pada couple yang terpaksa pulang awal sikit dari kami tu. Kata john mereka last minit confirm nak ikut jadi itu aje la tiket yang ada. Jam 5.30pm saya, john dan bapak hantar mereka berdua ke airport.

Akhirnya flight kami berlepas dari pulau bali jam 10.05pm dan kami dapat duduk di seat no. 22, alhamdulillah bukan dekat pintu exit lagi!.

Sebenarnya dahulu saya pernah berjanji saya tak akan bercuti ke pulau bali sebabnya sewaktu usia kanak-kanak saya terbaca 1 artikel berkenaan haiwan kura-kura yang dijadikan masakan oleh penduduk bali dan cengkerangnya dijual sebagai souvenir pada pelancong. Selesai je baca saya terus jatuh sakit sebab sedih sesangat, sehinggakan arwah abah terpaksa bawa saya berubat cara kampung selepas usaha doktor pakar kanak2 tidak berhasil.

Anyway entah kenapa saya terima pula ajakkan sahabat baik saya bercuti bersama. Percutian ini merapatkan kembali persabahatan kami yang terputus lebih 20 tahun. Yang pasti holiday ini sangat relax, penuh dengan ketawa dan saya tak nampak pun cengkerang kura-kura yang menjadi mimpi buruk zaman kanak2 dulu!. Terima kasih juga kepada bapak yang baik dan sabar dengan kerenah kami.

Saya juga ingin mohon maaf sekiranya ada yang tersalah tulis lebih2 lagi yang melibatkan kiraan duit RP sebab saya tak pandai kira. Apa yang saya kongsikan ini adalah lebih kurang aje.

Sudah pasti kami akan kesini lagi dan kali ni kami nak melawat tempat lain pula seperti kuil Besakih, gunung Kawi, pantai Pendawa, Seawalker dan tengok tarian betawi pula!!

So see you again Bali :D

1. Mcm mn nk ctc bapak?

2. Kami hadir menyediakan perkhidmatan Sewa Kereta Murah Di Bali pada kadar sewa yang bepatutan dan murah.
    Telefone/WhatsApp : +62 811 387 010
    Wechat ID : astawa-krishna
    RM 160 Sehari sudah termasuk petrol, bayaran letak kereta, pemandu, dan cukai.
    Sewa Kereta Murah Kat Bali
    Ingin melancong dengan pakej termurah? Kami berikan anda jawapanya. Pakej Pelancongan & Pakej Percutian Murah Kat Bali dijamin termurah dan memuaskan!
    We offer Halal Bali Tour & Travel Packages for Muslim travelers. Included of halal food(حلال), prayer facilities, and etc.

3. Bercuti ke Bali jangan lupa beli pakej percutian, pakej honeymoon, atau sewa kereta dari kami, murah :) WA: +62 877 88 555 153. BBM: 5646FC68. https://goo.gl/4YZYLy

4. Nice post puan. Nasib baik tak nampak cengkerang kura-kura disana.

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...