Thursday, 23 February 2017

Nasi Kerabu Mek Yan


Saya memang suka makan nasi kerabu tapi selalunya saya beli sebab memang tak reti nak buat. Suami pula jarang2 nak makan.

Jadinya saya carilah member kelante dan belajar cara2 nak buat nasi kerabu stail dia lah. lain orang lain caranyakan. Jadi resepi dio ni kira simple dan mudoh la.

Jom kita buat sama2
1. Nasi kerabu

Beras dibersihkan kemudian ditanak bersama daun limau purut, bunga telang, serai dan halia. Saya guna pewarna biru je.


2. Sambal kelapa atau Kelapa goreng

½ kelapa parut (disangai hingga keperangan)
1-2 ekor ikan sardin atau selar
4-5 biji bawang merah (diracik2)
1 batang serai

Cara2
1) rebus ikan bersama asam keping hingga masak. Kemudian lerai2kan isikan (macam buat laksa tu).
2) campurkan isi ikan bersama kelapa goreng dan tumbuk bersama bawang merah hingga hancur.
3) gaulkan semua bersama serai racik.


3. Sambal cili atau Tumisan


Santan dari 2 biji kelapa
Gula Melaka

Asam keping

Bahan2 kisar
Segenggam cili kering (dipotong2 kemudian rebus hingga masak)
4 biji bawang besar
5-6 ulas bawang putih
1 cm halia
Sebatang serai

Cara2
1) tumis bahan2 kisar dengan minyak yang banyak sehingga pecah minyak.
2) kemudian masukkan santan dan masak lagi. Seeloknya jangan dikacau selalu agar sambal tu nampak berketul2.
3) masukkan serai, gula melaka dan asam keping. Masak sehingga kuah pekat.


4. Ikan goreng

Ikan sardine atau selar
asam keping
serbuk kunyit
garam

Cara2
1) rebus ikan bersama asam keping. Kemudian toskan airnya
2) setelah itu gaulkan ikan rebus tadi dengan garam & kunyit
3) goreng sehingga garing (tak perlu lama sebab ikan dah siap masak)


5. Sambal cili

Cili merah
belacan
asam jawa, 
limau nipis, 
garam & gula. 

Cara2 
Kisar semua bahan


6. Budu

½ cawan budu
2-3 sudu besar air asam jawa
Sebatang serai (diketuk)

Cara2
Semua bahan dimasak bersama hingga mendidih


7. Solok lada (Hari tu saya tak sempat nak buat tapi kalau ada lagi best)

Bahan2 adalah sama seperti membuat resepi kelapa goreng cuma kelapa parut tidak digoreng. Gaulkan kelapa parut bersama sebiji telur dan bahan2 lain kemudian disumbat kedalam cili atau bendi. Kukus sehingga masak. 

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca