Tuesday 8 December 2020

Sardine tin masak kari stail saya

Gambar terus dari kuali

Saja2 update untuk diri sendiri yang tak pandai masak ni. Kot esok2 nak masak balik buka la blog kan. Untuk rekod (cehh) saya memang tak pernah cuba masak kari sardine tin ni, yang saya suka dan ulang2 masak tu kari ikan bawal. Haaaa yang tu saya suka.

Kalau tengok gambar memang tomato banyak dari ikan tapi sebenarnya ikan sardine tu ada je, lepak kat bawah. Malas nak kuis2kan. Untuk pengetahuan lepas masak saya rasa memang sedap la (perasan). So nanti bahagian rasa2 tu harap pandai la adjust tau. 

Air mineral belakang tu abaikan saje, saya stanby sebab dekat bukit antarabangsa ni kerap takda air. Dia suka2 ada takda. Dah masuk 2021 apa nak jadi dengan negara kita.

Bahan2 masak kari ni mudah je nak dapat, antaranya

1 tin sardine (saya suka brand Agromas)
4 biji bawang merah kecil - hiris
3 ulas bawang putih - hiris juga
sedikit je Halia - hiris
10 biji cili api
2 sudu besar serbuk kari ikan (saya suka BaBas)
Air asam jawa (saya guna asam jawa xtra Adabi. Sikit je takut masam)
2-3 biji buah tomato (belah 4)
6 biji sayur kacang bendi (suami suka sangat)
1 tangkai daun kari
1/2 cawan santan kotak
Air secukupnya
garam dan gula

Cara2 masak stail saya

1. Saya tak goreng goreng ikan sardine tu sebab ada sesetengah resepi mereka goreng. Saya takut letup2 ..


2. Panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih, halia, daun kari sampai layu.

3. Kemudian masukkan pes kari ikan. Masak hingga garing dan time ni lah baru saya masukkan ikan sardine. masak seminit 2 gitu.

4. Dah cantik sambal tadi barulah saya masukkan kuah sardine, asam jawa dan sayur bendi beserta sedikit air.

5. Setelah mendidih saya masukkan santan. Perasakan dengan garam dan gula.

6. Akhir sekali baru saya masukkan tomato (Saya tak suka tomato over cook.)

7. Dah siap.

Mudahkan. Selamat mencuba...Love you!

No comments:

Post a Comment

Komen la .. Takpe Nanti Saya Baca

Resepi Bibimbap  Klik sini Assalam kawan-kawan Bila dah buat Bibimbap ramai pula yang menanyakan resepi Kimchi...